RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TINGKATAN 1
Subjek
:
Bahasa Melayu
Tingkatan :
1
Masa :
60 minit
Tajuk :
Tatabahasa
Topik :
Kata Adjektif
Objektif Pembelajaran :
Pada akhir pembelajaran pelajar diberi kertas edaran, para pelajar akan dapat
menentukan kata adjektif dan kesalahan
penggunaanya dalam masa yang ditetapkan.
Strategi Pengajaran :
1 . Koperatif – Kerja berkumpulan
2. Direktif – Penerangan
Kemahiran Genetik
Penerapan Nilai :
1. Bekerjasama
2. Teliti
3. Kerajinan
KBKK :
1. Menganalisis
2. Mengeluarkan idea
3. Membuat penilaian
4. Memberikan sebab akibat
Kecerdasan Pelbagai :
1. Berbahasa
2. Interpersonal
3. Intrapersonal
Alat Media Pengajaran : Soalan dan Penyoalan
1. Petikan Dialog
2. Kertas Edaran Latihan
3. Lembaran Pengurusan Grafik
4. Papan Hitam
Pengetahuan Sedia Ada :
Para pelajar biasa menggunakan kata adjektif dalam perbualan harian dan juga
dalam penulisan.
Langkah/ Masa
|
Isi
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti
Pelajar
|
Media Pengajaran
|
Kemahiran Generik
|
Set Induksi
(10 minit)
(Menarik
Perhatian)
|
Lakonan
|
1. Guru memilih 2 orang
pelajar
2. Guru memberi petikan
dialog
3. Guru meminta pelajar
lain mendengar petikan dialog
|
1. Pelajar membacakan
2. Pelajar lain
menyaksikan lakonan
|
Petikan
|
Kecerdasan Pelbagai :
Berbahasa
Interpersonal
Kinestatik
|
Langkah 1
(15 Minit)
(Menyampaikan Objektif)
(Mengimbau
Pengetahuan Sedia Ada)
|
Mengenalpasti kata
adjektif
|
1. Guru meminta pelajar
menyenaraikan kata adjektif berdasarkan petikan
2. Guru meminta beberapa
orang pelajar menulis kata tersebut di papan hitam
|
1. Pelajar menyenaraikan
kata adjektif
2. Pelajar yang terpilih
menulis di papan hitam
|
Papan Hitam
|
KBKK : Menganalisis
Mengeluarkan Idea
Kecerdasan Pelbagai :
Berbahasa Intrapersonal
|
Langkah 2
(15 Minit)
(Memberikan
Bimbingan)
|
Penerangan tentang kata
adjektif
|
1. Guru menilai jawapan
yang ditulis pelajar
2. Guru memberikan
penerangan tentang kata adjektif
|
1. Pelajar mendengar
penerangan guru
2. Pelajar mencatat nota
yang diberikan
|
Lembaran Pengurusan Grafik
|
KBKK : Membuat Penilaian
|
Langkah / Masa
|
Isi
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Pelajar
|
Media
Pengajaran
|
Kemahiran Generik
|
Langkah 3
(15 Minit)
(Menyampaikan
Bahan Rangsangan)
(Menyediakan
Maklum Balas)
|
Kesalahan penggunaan kata
adjektif
|
1. Guru mengedarkan kertas
latihan kepada pelajar
2. Guru menyuruh pelajar
membetulkan kesalahan pada latihan yang di buat
|
1. Pelajar membuat latihan
yang diberikan
2. Pelajar mendengar
penerangan guru
|
Kertas Edaran
|
KBKK : Memberikan sebab
akibat
Membuat Penilaian
Kecerdasan Pelbagai :
Berbahasa
Intrapersonal
Nilai : Teliti
|
Penutup (5 minit)
(Pengukuhan)
|
Latihan tambahan
|
1. Guru memberikan latihan
sebagai kerja rumah
|
1. Pelajar dikehendaki
membuat latihan tambahan di rumah
|
Kertas latihan
|
Kecerdasan Pelbagai :
Intrapersonal
Nilai : Kerajinan
|
No comments:
Post a Comment